Какво се случва с блокбъстърите/оригиналните филми в Холивуд?

„Melange“ е български портал за филмова критика. Мисията на сайта е не само да информира, но и да вдъхновява. Екипът се състои от трима млади кинокритици, които имат за задача максимално обективно и адекватно да представят особеностите на кинематографията. Читателите могат както да направят справка за провеждащи се кинофестивали, така и да открият новини, свързани с актьори, режисьори и много други.

Сайтът (www.melange.bg) предоставя възможността на всеки да изкаже мнението си по даден въпрос или да напише собствен текст в секцията за „Потребителски рецензии“. Същевременно, потребителят може да гласува и да поставя оценки на избрани от него филми в раздела „Класация“.

Каним ви да се потопите в света на седмото изкуство и филмовата критика, като ви споделяме една тяхна статия! 🙂


Преди броени седмици се състоя официалната премиера на “Спайдърмен: Завръщане у дома”, петия филм за човекa-паяк и общо третия рестарт на поредицата. Всичко това отново ни навежда на мисълта за това накъде отиват оригиналните филми в Холивуд. Интересен факт е, че те съществуват все още, но просто не им е дадена такава гласност както в миналото. Един от новаторите на новото време, Кристофър Нолан, доказа преди 7 години с летния хит “Генезис”, че оригиналните филми могат да бъдат блокбъстъри. Лентата беше смесица от напрегнат екшън, интелигентен трилър, невероятен саундтрак и кинематография, а крайният продукт бе такъв най-вече и заради визията на Нолан. Той създаде един свят, който заживя свой собствен живот след края на филма и до ден днешен повдига въпроси сред разпалените фенове на режисьора и сценарист.

1 (1)

Но да се върнем към темата, разисквана от много онлайн критици, споделящи болката си за това колко трудно е да се намери оригинален филм. Един от най-известните YouTube критици – Крис Стъкман, е направил редица видеа относно два от най-продаваните жанра на пазара в момента – екшън и хорър. Онлайн платформата „Screen Junkies“ също създаде специален епизод в ежеседмичното си шоу, свързано с оригиналните ленти. За да обобщя всичко, което те казват, ще спомена основните куцащи точки на днешните филми. Тъй като само ще използвам част от техните анализи, може да видите клиповете им в края на статията. Те са по-обширни и специализирани по темата.

Героите

Връщайки се назад във времето, или по-точно през 80-те и 90-те, едни от златните блокбъстър години за киното, ние получихме герои, важни за културата на всеки кинофен. Имена като Джон Маклейн, Майкъл Майърс, че дори и Джак Травън са оставили белег у нас. Някои поради факта, че се обикновени хора, с които можете да се оприличите, други, защото всяват страх само с появата си. В наши дни няма подобни герои, всички персонажи са прекалено пресилени, притежаващи свръхсили за обикновен човек. Това отблъсква аудиторията до степен, до която лентата губи силата си да въздейства на зрителя, карайки го да е съпричастен с неволите на човека от екрана.

2 (1)

Сценаристи

Тъжно, но е факт, че сценаристите на добрите оригинални филми в днешно време са неизвестни за широката публика. С малки изключения през последните години тези, които решават да се нагърбят с тази задача, нямат креативната свобода и са принудени да следват определена посока, заложена от студиа и продуценти. Пример за това е Marvel Вселената: колкото и финансово успешни филми да създава, Кевин Фейги ръководи целия процес около всяка една от лентите, което отказва навлизащите кино умове. Едгар Райт, създател на не една и две оригинални ленти, отказа да създаде своя версия на „Ant-Man“ поради факта, че няма да има право на глас в собствения си сценарий и визия. Повечето сценаристи използват вече готова идея, която просто трябва да бъде описана от тях на хартия. Това от своя страна е още по-малък претендент за оригиналност.

3 (1)

Студиата

Най-големият проблем в съвременните филми е твърде голямата намеса от страна на студиата в проекта. Последната новина е отстраняването на Фил Лорд и Кристофър Милър от соло филма за „Хан Соло“. Причината е обичайната за такива продукции – творчески различия. Там перипетиите са доста, започващи с изпълнителния директор на „Lucasfilm“ Кейтлин Кенеди, която по подобен начин реши да презаснеме голяма част от финалните сцени в „Rouge One“ през миналата година, а сега отново сменя подхода в бъдещата си продукция. Това направиха и „Warner Bros“, когато усетиха неправилната си тоналност в “Батман срещу Супермен”. Моментално дадоха зелена светлина за презаснемането на „Отряд самоубийци“… е, знаем как завърши това. Студиата вярват, че финансовата част надминава съдържанието и не изпускат всяка възможност за печалби в действие, независимо дали това ще е „Angry Birds Movie“ или „Emoji Movie“, все добре звучащи заглавия.

4 (1)

Място за нещо ново все пак винаги се намира. Ако жадувате за оригинален филм или различна история, то тогава следете фестивалите за независимите ленти. През последните години творческите филммейкъри използват споменатите събития за промотиране и търсене на голям дистрибутор за техните проекти. Самите филми там получават лимитирано прожектиране в ограничен брой кина и много рядко стигат извън пределите на щатите.

5

В заключение мога да кажа, че устройството на студиата и киното в днешно време се крепи на продължения, прикуъли, спин оф-ове и тем подобни. Филм като „Get Out“, който не може да се похвали с революция, както някои критици казват, беше глътка свежест, защото просто такива ленти липсват. Различните и нови идеи започват да се превръщат в мит за новия Холивуд. Няма герои, които да не запленяват по начина, по който сме свикнали. Няма сюжети, които да ни задържат интереса пред екраните. И ако се чудите кого да вините, то това сме ние, давайки парите си за новия „Трансформърс“ и 68-ия… „Карибски Пирати“.

Видеа

Автор: Пламен Маринов

Последвайте Melange във Facebook и Instagram!

facebook.com/melangebg/

instagram.com/melange.bg/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s